Hummus a jak si ho vychutnat s dětmi

Hummus se díky velké vlně zájmu o luštěniny a vegetariánská jídla stal dostatečně populárním jídlem i v tuzemských kuchyních a s radostí si ho rozebereme i v tomto článku.

Pokud jste slovo hummus nikdy neslyšeli a nevíte, o co jde, představte si ho jako skvěle ochucenou pomazánku z rozmixované vařené cizrny. Hummus se však nemaže na chleba, ale spíš se v něm kousky pečiva typu pita chleba namáčejí. Já doporučuji si v něm skvěle koupat kousky čerstvé zeleniny.

Hummus je naprosto skvělý chuťově a několikanásobně zvyšuje výživovou hodnotu a vcelku uspokojivě uspokojuje dětský hlad.

Když si koupíte konzervovanou cizrnu, za pět minut nemáte v kuchyni co dělat a za dalších pět minut nemáte co dělat ani u stolu. Děti se budou spokojeně olizovat a vy jen zobkat zbytky:-)

Ale jak asi tušíte, i docela obyčejná jídla se dají vylepšit nevídaným způsobem, když si o nich člověk něco zjistí a trochu upraví postup přípravy. Takže tady je pár postřehů z kuchyně bez hranic a rad, jak do přípravy zapojit i děti.

CIZRNA

Cizrna je velmi sympatický zástupce luštěnin. Jakmile ji jednou vyzkoušíte, budete se k ní díky její jemnosti a oříškové chuti často vracet. Obvykle ji najdete v receptech celou ale dá se využít i cizrnová mouka.

Cizrna patří k těm druhům luštěnin, kterým dlouhé namočení svědčí. Zaúkolujte děti před večerním spinkáním a spolu si ji odvažte a nechte přes noc namáčet.

Namočte ji do studené vody nejméně na 12 hodin. Za tu dobu zvětší svůj objem minimálně na dvojnásobek, ale spíš ještě víc, dejte jí proto k dispozici dostatek vody a dostatek prostoru. Děti můžou sledovat rozdíl mezi velikostí ráno a večer.

Cizrně velmi pomůže, když k vodě do namáčení přidáte špetku jedlé sody. Změkčí to vodu a cizrna změkne tak nějak kvalitněji. Ale nepřežeňte to.

Také při vaření si dává cizrna na čas, obvykle je třeba počítat s dvěmi hodinami mírného varu, než změkne. Použijte pokličku a nechte ji pobublávat zvolna.

Ze 100 g suché cizrny namáčením a vařením získáte 250 g cizrny určené k jídlu.

Cizrna se vaří v neosolené vodě, takže jí pak slanost chybí. Když ale po uvaření ještě horkou vodu lehce osolíte, při chladnutí se sůl dostane i do cizrny.

Jak ochutit hummus

Hummus je rozmixovaná cizrna ochucená solí, drceným římským kmínem, česnekem, nálevem z vaření, citronovou šťávou a především sezamovou pastou, která se nazývá tahina.

Tahina (někdy označováná i jako tahini) je pasta ze sezamových semínek, která má velmi výraznou chuť a skoro zázračné výživové hodnoty, vysoký obsah některých vitamínů skupiny B a minerálů jako vápník, zinek nebo železo. Jednoduše si ji můžete vyrobit i doma ale o tom zase někdy příště.

Každopádně čerstvá tahina je v tomto receptu tajnou ingrediencí.

Do hummusu také patří:
trocha česneku, předem rozetřeného – protože jinak by se nerozmixoval dohladka, trocha římského kmínu – protože ten voní a chutná nejlépe,
sůl a citronová šťáva – obojí jen na polechtání chuti, takže v malém množství.

K podávání budete potřebovat něco k namáčení, třeba špalíčky zeleniny, ohřátý pita chleba nebo kousky tortilových placek.

POSTUP PŘÍPRAVYV procesu přípravy asi není co zkazit, takže jen stručně.

Cizrnu je třeba scedit, nálev zachytit a uvařené luštěniny vhodit do robota se sekacím nástavcem nebo do mixéru, který dovede rozmixovat i jiné než tekuté suroviny.

K cizrně se přidá česnek, tahina a koření a postupnými pulzy mixéru se to všeho začne zpracovávat na hrubé pyré. Děti nechte zvesela mixérem pulzovat.

Po této úvodní části se k právě mixované cizrně postupně přilije část vody z vaření a nechá dál mixovat tak dlouho, až vznikne co nejhladší, hebké až sametové pyré, zhruba 2 minuty. Děti čas můžou měřit.

Úplně na závěr ochutíte hummus solí a citronovou šťávou. S obojím musíte opatrně, protože jedna kapka nebo špetka navíc dovede zvrhnout chuť nežádoucím směrem.

Nechte si chutnat. Teda jestli vám děti něco nechají:-)

Suroviny

  • 200 g suché cizrny
  • 1 špetka jedlé sody
  • 1-2 stroužky česneku
  • 2 lžíce sezamové pasty tahini
  • 1/2 lžičky římského kmínu
  • zhruba 1/2 lžičky soli
  • šťáva z 1/2 citrónu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *