Zakazujete dětem sladkosti? Může se vám to vymstít!

Mám dvě dcery a vím, že všechny děti milují sladké. Jsem výživový poradce a jeden by řekl, že to doma se mnou musí mít těžké, ale myslím, že jsme to zvládli nastavit docela dobře.

I když lehké to není a univerzální recept nemůže existovat už proto, že každá rodina je jiná. Roli hraje nejen to, co jíte vy a váš partner, ale třeba pořadí dětí a jejich věkové rozestupy.

Prvnímu dítěti můžete nastavit nejpřísnější normu, protože nemá s čím srovnávat.

První dítě můžete vést k tomu, že prakticky do pěti let sladkosti nezná. Druhé dítě to má, ale vždy jinak. Jak vysvětlíte dvouletému, když se spolu se sedmiletým vrátí z koledy a starší sourozenec čokoládu může, kdežto on ne. Úplně mu zkazíte radost z koledování. Logickým výsledkem je, že mladší sourozenci začnou se sladkostmi dřív.

Další problém představuje školka. Učitelky rády rozdávají sladkosti – nejčastěji bonbony a odporná lízátka. A tak, jako jediné řešení vidím, přinést do školky sušené banány, brusinky, nesířené meruňky a poprosit učitelky, aby to vašim dětem dávaly místo sladkostí. Počítejte ale s tím, že budete samozřejmě za nepřející krkavčí matku a kozu.

Moje děti jsou ale spokojené, všechno je to o zvyku a ony mají rádi hořkou čokoládu, domácí kokosové tyčinky, flapjack nebo třeba makové koláčky, kde je lepší poměr bílkovin, sacharidů a tuků.

Podobně „zlá“ jsem i na Mikuláše nebo na Vánoce. Balíčky, které dcery dostanou od příbuzných, prostě proberu a vysvětlím, proč si nepřeju, aby to jedly. Třeba proto, že to kazí zuby. Nebo že je to čokoláda, kde šlo kakao jen kolem.

Blbé je jen zakazovat a nenabídnout nic místo toho. Když dětem něco zabavíte, vezměte je pak do zdravé výživy, kde si můžou vybrat něco jiného ze zdravějších sladkostí. Milují třeba trubičky ze sušeného ovoce máčené v karobu.

Jídlo je velké psychologické téma. Všimněte si, co dělá s matkami, jejichž děti nejedí, nebo naopak jedí moc.

Nemáš rád kapustu? Ok, dostaneš jen jednu lžíci, ale ochutnat bys měl. K večeři je vždycky několik druhů krájené zeleniny – nejíš okurek? Dej si papriku. Svoboda, ale v rámci pevných mantinelů.

Je dobré děti příliš neotrávit – aby neměli tendenci zatloukat.

Někdy se prostě „prasí“, tak to společně pojmenujeme a potvrdíme si, že je lepší to nedělat moc často.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.