Víte, proč dávat dětem pohanku alespoň jednou za týden?

Pohanka je velice prospěšná lidskému organismu. Proto by měla patřit ke stálicím jak našeho jídelníčku, tak jídelníčku našich dětí. V jedné z našich kuchtících krabic se s ní můžete blíže seznámit a připravit si s dětmi výborné jídlo podle našich receptů. Teď se spolu pojďme blíže podívat na to, proč je pro děti tak báječnou potravinou a kde se u nás vlastně vzala.

1) Tatarský poklad

Zahrajte si s dětmi na nájezdníky a povozte je po bytě na“ divokém koni“. Během hry jim můžete vyprávět příběh o tom, jak se k nám pohanka dostala.

Domovinou této rostliny jsou jižní svahy Himalájí v jihovýchodní Asii. Odtud ji do Evropy ve 12. století přivezli Tatarové, pohanští nájezdníci, po kterých dostala jméno. Bojovníci si tuto výživnou potravinu vozili v kožených měšcích zavěšených na koňském sedle. Velmi oblíbenou se stala hlavně v 16. století. Nejčastěji byla používána zejména v chudších vrstvách k přípravě kaší nebo k pečení chleba a placek. Postupně byla vytlačena stále více používanou pšenicí a žitem. Dnes se opět těší velké oblibě a milují ji dospělí i děti. Dokonce je nazývána královnou zdravé výživy.

2) Bílkoviny pro všechny

Někdy bývá pohanka mylně řazena mezi obiloviny, ve skutečnosti však patří do čeledi rdesnovitých, stejně jako rebarbora nebo šťovík. Je tedy přirozeně bezlepková a pro dětské zažívání lehce stravitelná. Do jídelníčku ji můžete zařadit již od 4. měsíce.

Nejen pro celiaky je cenným zdrojem rostlinných bílkovin s vysokou biologickou hodnotu. Jejich celkový obsah v pohance je kolem 12 %. Z obilovin nebo obilovinám podobných plodin obsahuje víc bílkovin už jen oves. Najdeme zde 18 různých aminokyselin, které jsou pro člověka v optimálním poměru a bílkovina je téměř kompletní – takže šup s pohankou na stůl, ať nám děti hezky rostou.

3) Léčivý rutin

Pohanka je ceněna pro vysoký obsah rutinu (vitamínu P). Ten má léčivý účinek na cévy v celém organismu. Zvyšuje jejich pružnost a posiluje jejich stěny, tím je chrání proti popraskání. Pomáhá při křečových žílách, při praskání žilek v oku a obličeji, při sklonu ke krvácení (z nosu nebo dásní), a u žen při příliš silné menstruaci. Rutin v těle funguje ve spolupráci s vitaminem C, proto je dobré jíst k pohance syrovou zeleninu (vyzkoušejte třeba pohanku přimíchat do zeleninového salátu). Spolu s vitaminem C snižuje riziko trombózy, infarktu myokardu či mozkové mrtvice a reguluje hladinu krevního cukru a cholesterolu. Rutin je důležitý antioxidant, má protizánětlivé, antimutagenní a antikarcinogenní účinky. To znamená, že je důležitou součástí prevence vážných onemocnění u dětí i dospělých.

Z dalších vitaminů zde najdeme skupinu B (dodají dětem energii a podporují činnost nervové soustavy), cholin (regeneruje jaterní buňky), a tokoferol -vit. E (působí jako antioxidant). Nahraďte pohankou umělé potravinové doplňky, jejich imunitní a nervový systém vám za to poděkuje.

4) Minerální látky

Kromě vitaminů je pohanka bohatým zdrojem minerálních látek. Najdeme zde draslík, fosfor, vápník, železo, hořčík, selen, měď, mangan, zinek a další. Zinek je v pohance ve velkém množství a posiluje obranyschopnost proti chřipce či nachlazení. Připravte si s dětmi k snídani raw pohankovou kaši. Děti si ji můžou dozdobit a dochutit podle své fantazie a chřipka se vám vyhne obloukem.

5) Pro střevní mikroflóru

V pohance je hojně zastoupena také vláknina (asi 4%), a to oba druhy, rozpustná i nerozpustná. Rozpustná vláknina je obzvlášť důležitá pro zdraví střeva, kde slouží jako živina pro bakterie střevní mikroflóry. Podporuje tedy imunitní systém, lepší trávení a klidné bříško našich zlatíček.

6) Mastné kyseliny

Ze zdravotního hlediska je důležitý vysoký obsah nenasycených mastných kyselin. Největší podíl připadá na esenciální kyselinu linolovou, která se společně s kyselinou linolenovou podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a prevenci proti ateroskleróze.

7) Příprava a použití pohanky

 Abyste pří přípravě pohanky zachovali všechny důležité léčivé látky a vitamíny, v žádném případě ji nesmíte vařit. Pohanku zalijte vařící vodou a nechejte pod pokličkou nabobtnat.

K jídlu se používá pohanka loupaná. Dělají se z ní slané i sladké kaše, hodí se do polévek, pomazánek, salátů, rizot, k zapékání. Mele se na mouku, připravují se z ní těstoviny a pečou palačinky.

Doporučujeme: Ze semen neloupané pohanky si můžete s dětmi vypěstovat nať až 10 cm vysokou. Semena položte na vlhkou hlínu nebo na vlhký ubrousek či vatu. Udržujete je stále vlhké, ale nepřelívejte! Nať používejte místo petržele nebo pažitky

Pohanka je zkrátka základní a levnou potravinou, se kterou se v kuchyni vyhrajete. Tipy na skvělé a zdravé recepty pro vaše mrňousky najdete na našich stránkách ZDE. Kuchtící krabice se zástěrkou a s pohankou jako hlavní surovinou ZDE. Stačí jen napsat TO CHCI a do dvou dnů je kuchtící krabice u vás doma.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.