7 tipů, jak děti naučit jíst více zeleniny

Jak jste na tom byli se zeleninou vy, když jste byli malí? Cpali ji do vás horem dolem, nebo vám nechávali volnost? Jedli ji vaši rodiče? Neděláte stejnou chybu jako oni? Nezlobte se na vaše děti, pokud vy sami zeleninu nejíte. Jak velkou část vašeho jídelníčku tvoří zelenina?

Všichni víme, a témeř všude máme možnost se dočíst o tom, jaký má zelenina ze zdravotního hlediska význam. Je zdrojem energie, vlákniny, minerálů a vitamínů. Hraje velmi důležitou roli především v prevenci nádorů a kardiovaskulárních onemocnění. Společně s cereáliemi a ovocem je zelenina jedním z hlavních zdrojů vlákniny.

O tom, jestli bude vaše dítě ve svém pozdějším a posléze dospělém věku konzumovat dostatečné množství zeleniny, rozhodujete z velké části vy – rodiče. A to hlavně v prvních letech jeho života, kdy se pokládají základy návyků a chuťových preferencí. V následujících řádcích vám přinášíme pár jednoduchých a osvědčených tipů, jak vaše dětičky se zeleninou nenásilně sblížit:

  1. Buďtě jim příkladem

První a nejdůležitější bod – děti se učí nápodobou a ne nadarmo se říká, že jsou zrcadlem svých rodičů. My rodiče jsme pro ně největším vzorem. Co vidí u nás, považují za správné. Takže pokud nad zeleninou sami ohrnujete nos, nepočítejte s tím, že vaše děti nad ní budou jásat. Ukažte jim, že ji máte rádi a jak je vynikající.

  • Zapojte děti do přípravy

Nechte děti, aby vám pomáhaly. Vždyť to, co si samy připraví, jim chutná nejvíce. Můžou třeba natrhat salát, zamíchat jídlo v hrnci, ty starší nakrájet zeleninu. Hlavní je to, že jejich podíl na vaření jim dává pocit důležitosti. Taky vám můžou pomoct prostřít stůl, ke kterému společně usednete.

  • Společné stolování

Udělejte z jídla společnou záležitost. Nachystejte jídlo na stůl a sedněte si spolu. Nabírejte dětem na talíř stejné jídlo jako sobě. Když uvidí, že mají na talíři to, co vy, pustí se do jídla s větší chutí. U jídla si společně můžete povídat, ať už o tom, co jíte nebo o tom, co jste spolu zažili, či co vás přes den ještě čeká.

  • Žádná technika u stolu

Jste zvyklí dítěti u jídla pouštět pohádky na televizi, mobilu a podobně? Zkuste se od tohoto zlozvyku oprostit. Možná se vám tak do dítěte podaří nacpat více jídla a možná i více zeleniny, ale dítě jí nevědomě. Pomalu ani vlastně nevnímá, co jí, ani kolik toho jí. Kromě toho, že si takto asi žádný kladný vztah k zelenině nevypěstuje, zadělává si tím na problémy s přejídáním a obezitou. Proto, než sednete ke stolu, vypněte televizi, počítač, odložte mobily i knížky a věnujte svou pozornost jídlu a sobě navzájem.

  • Buďte kreativní 

Děti jí očima. Mají rády barevné kombinace. Dejte na talíř více druhů zeleniny různých barev. Pro děti tak bude zelenina přitažlivější. Kromě druhů, které dítě jí a má rádo, zkuste sem tam zařadit nový druh, se kterým se ještě neseznámilo.  Ze zeleniny můžete také vytvořit různé obrázky. Poskládejte zeleninový obličej, zvířátko či kytičku.

  • Nabízejte, ale nenuťte

Zkoušejte dětem nabízet zeleninu jako součást každého jídla. Pokud ji odmítají, netlačte zbytečně na pilu. Většinou to má stejně opačný efekt, než o jaký se snažíte. Snažte se spíše o pozitivní motivaci. Řekněte dětem, proč je pro ně zelenina dobrá (má vitamínky, které potřebují, aby vyrostly a byly velké a silné, je dobrá na očička, aby dobře viděly, …). Rozhodně je nestrašte, že pokud nebudou papat zeleninu, přijde pro ně čert, bubák a podobně. Jednak má toto strašení jen dočasný efekt a jednak budou mít děti jezení zeleniny spojené s negativními emocemi.

  • Domluvte se na ochutnávání nových věcí

Pokud chcete dítětí nabídnout nový druh zeleniny a ono odmítá, ochutnejte před ním nejdříve vy. Zkuste být trpěliví a domluvit se na tom, že když okusí a nebude mu to chutnat, tak to jíst nemusí. A hlavně pokud ochutná a jídlo vyplivne s tím, že mu nechutná, nenuťte ho dále jíst. Když dodržíte, co jste slíbili, bude s vámi příště spolupracovat o to ochotněji.

 Je obtížné jíst dlouhodobě zdravě, aniž byste vkročili do kuchyně. A je snad úplně nemožné naučit děti vařit a jíst zdravě bez toho, že bychom vařili my sami. Jídlo je požitkem a vlastní dílo vždycky chutná lépe. To můžete ukazovat dětem hned od narození a posilovat v nich tak touhu po správné stravě. A právě o tohle se v Kuchyni bez hranic snažíme. Pro další inspiraci navštivte náš web www.kuchynebezhranic.cz a zkuste třeba naše úžasné kuchticí krabice, které vás povzbudí v tom, strávit s dětmi společný čas v kuchyni a vytvořit si spolu něco chutného a zdravého pro všechny.

Zdroje:

https://pece-o-dite.zdrave.cz/deti-potrebuji-zeleninu/

https://blog.rohlik.cz/2019/07/21/jak-na-zdravou-stravu-u-deti/ 150%‘>

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.