Jak na svačinky (nejen) pro školáky

Začal nám nový školní rok a to pro nás mámy znamená starost o to, co naše děti jí, když si namáhají mozečky ve škole. Chcete, aby se vaše děti stravovaly i ve škole zdravě? Máte strach, že si koupí na svačinu smršť cukrů a tuků nebo koktejl přídatných látek? Že nebudou mít dostatek zeleniny, bílkovin atd.? Řešení je jednoduché – připravujte jim svačinu doma a klidně je do přípravy zapojte. V našem dalším článků najdete pár tipů, jak na to.

Pečivová „klasika“

Svačina, kterou si pamatuje asi každý z nás. Často zapomenutá na dně aktovky. Tento druh svačiny ale nemůsí být jen rohlík s máslem a se šunkou nebo chleba se sýrem. Je tisíc způsobů a kombinací, které můžete vyzkoušet.  Vyzkoušejte různé druhy pečiva, másla, domácích pomazánek, bílkovnné složky a zeleniny.  Skvělou pomůckou pro tento tip svačiny je tabulka od paní Jany Florentýny Zatloukalové (1), kterou si vám dovolím  ukázat. Tady si můžete společně s malými strávníky vytvořit stovky různých kombinací. Ti větší si ji pak mohou snadno připravit sami.

Ideální obal na tuto svačinu je látkový nebo voskovaný ubrousek či svačinová kapsa. Najdete je v našich Kuchticích krabicích.

Jogurtový dezert

Jako základ použijte neochucený bílý plnotučný jogurt, tvaroh nebo smetanu, které stačí doplnit ovocnou složkou. Střídejte ovoce, přidávejte čerstvé, sušené či dušené (například jablka dušená na trošce vody se skořicí a rozinkami). Další zpestření představuje posypka z nasucho opražených ovesných vloček, semínek či oříšků. Vynechte aditiva a děti postupně navykněte na méně sladkou chuť. Doma můžete jogurtový dezert servírovat s misce, „na ven“ mu to bude slušet ve skleničce s víčkem (2).

Zeleninový salát ve sklenici

Základem je zelenina navršená nebo smíchaná ve sklenici. Doplňte ji o kvalitní tuky (oleje), bílkoviny (sýry, maso, luštěniny nebo ořechy) a dochuťte bylinkami. Saláty můžete připravit den předem a uchovávat je v lednici. Jde o ideální jídlo spíše pro starší děti, hodí se třeba i jako oběd (doplnit ho můžete i o sacharidy v podobě celozrnných těstovin nebo rýže). Výhodou je, že můžete využít mnohé zbytky z předchozího vaření (2).

Kaše do skleničky

Super svačinka, kterou je možné připravit v desítkách verzí den dopředu. Zvládnou ji i samotné děti. Svačina dodá kompletní živiny včetně vlákniny a prospěšných bakterií. První třetinu sklenice tvoří vždy vločky se lžící chia semínek (dodají zdravé tuky, vlákninu a krémovou konzistenci) nebo kaše. Druhou vrstvou je tučný bílý jogurt nebo tvaroh a třetí vrstvu tvoří příchutě od ovoce až po oříšky anebo dokonce nastrouhanou kvalitní čokoládu. Ovoce používejte nejlépe sezónní, nejlepší je samozřejmě to doma vypěstované. Výtečně chutnají nejen jahody a maliny, ale i borůvky, rybíz, meruňky, broskve, různé slívy, jablíčka a hrušky. Přisladit můžete medem nebo datlovým sirupem nebo domácí zavařeninou.

Střídejte také vločky, ovesné občas nahraďte pohankovými, špaldovými nebo žitnými. Pro zpestření můžete vločky předem nasucho lehce opražit. Stejně tak experimentujte se semínky a oříšky (2).

 Pro mlsouny

Mají vaše děti ke svačince rády něco sladkého? To je asi zbytečná otázka. Domácí muffiny nebo sušenky jsou dobrou volbou, jak dětem dopřát něco sladkého, ale zároveň také výživného. Výhodou muffinů a sušenek je, že se každý kousek peče zvlášť. Nemusíte tedy předem nic krájet a dítě po otevření svačinové krabičky neobjeví moučníkovou drť či nějakou matlaninu (3). I tady si můžete zaexperimentovat s různými surovinami. Zkuste např. mouku z červené čočky, pohanky nebo mandlí.

Muffiny ale mohou být i perfektní slanou záležitostí. Je to něco jako byste pekli nádivku. Zkuste smíchat nasekaný uvařený květák s vejci, moukou, trochou smetany, sýrem, šunkou, zelenými bylinkami a jemně ochutit třeba kurkumou nebo sušenou zeleninou a upéct jako muffiny (3).

Smoothie

Smoothie děti prostě milují. Zvláště pak, když si můžou sami navybírat jednotlivé ingredience. Je to úžasný zdroj čerstvého ovoce a zeleniny. Ty můžete mixovat buď s vodou nebo s mlékem či jogurtem. Kravské mléko můžete nahradit také některým z velice chutných rostlinných mlék, např. ovesným, konopným, makovým, kokosovým nebo mandlovým. Všechna si je snadno vyrobíte i doma sami.

Na smoothie není třeba kupovat speciální láhve. Dobře vám poslouží i obyčejná zavařovací sklenice či sklenice od kečupu a nerezové brčko.

Zpoustu receptů a inspirací najdete na našem blogu. Tady si také můžete objednat naše úžasné Kuchticí krabice. Naši předplatitelé v nich nachází kromě receptů i perfektní dárky, které můžou použít i na takovéto zdravé svačinky. Můžete si vybrat např. Krabici s nerezovým brčkem, svačinovou kapsou, ubrouskem nebo pytlíkem na sušenky či pečivo.

Zdroje:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.