Obal – co z něj vyčteme a proč potraviny nevybírat jen podle obrázku

Naše děti jsou oblíbenou cílovou skupinou různých výrobců a prodejců. Není totiž zas až tak moc složité získat je na svou stranu. Milují barvy, své oblíbené hrdiny a sladkou chuť. Proto jsme tu my dospělí, abychom zvážili, které výrobky pro naše ratolesti jsou vhodné a které nikoliv. I když po prohlédnutí obalu můžeme mít v hlavě někdy taky dobrý guláš. Pojďme si tedy ujasnit několik informací.

Barevný obal nerovná se vhodné pro děti

Spousta výrobců dává na obaly svých výrobků barevné obrázky, aby tak přilákali pozornost dětí. Když pak dítko objeví jogurt se svojí oblíbenou pohádkovou postavou, těžko mu vysvětlovat, že je úplně stejný (popřípadě horší) než ten vedle něj bez postavičky.

Dalším faktem je, že to že je na obalu jakýkoliv obrázek s dětským motivem vůbec nezaručuje, že je výrobek pro děti, z hlediska zdravé výživy vhodný. Pod oblíbeným hrdinou tak klidně můžete najít přeslazenou hmotu, nacpanou škrobem, gumou a umělými aromaty. Výrobce tak neporušuje žádný předpis. Pokud je však na obale namalovaná např. jahoda, výrobek by je měl skutečně obsahovat.

Kuchticí krabice
Nenechte se ošálit.

Bez cukru a bez přidaného cukru

Pokud na obale najdete označení ,,BEZ CUKRU“, „BEZ CUKRŮ“ nebo „SUGAR FREE“,, jedná se o výživové tvrzení, které říká, že výrobek neobsahuje více než 0,5 g cukrů na 100 g nebo 100 ml. Vyšší obsah cukrů potom mohou mít výrobky s označením ,,S NÍZKÝM OBSAHEM CUKRŮ’’, a to až 5 g cukrů na 100 g nebo 2,5 g cukrů na 100 ml.

Trošku chytákem může být označení ,,BEZ PŘÍDAVKU CUKRŮ’’. To nám netvrdí, že výrobek cukry neobsahuje, ale že do něj nebyly skutečně přidány. Výrobek tedy může obsahovat různé množství přirozeně se vyskytujících cukrů. Aby nebyl spotřebitel uveden v omyl, měli bychom, dle předpisů, na obale takového výrobku najít také označení „OBSAHUJE PŘIROZENĚ SE VYSKYTUJÍCÍ CUKRY“.

Kuchticí krabice
Pufované výrobky nejsou rozhodně vhodné pro děti.

Cukry versus sacharidy

Sacharidy a cukry nejsou totéž, přesněji řečeno cukry jsou podmnožinou sacharidů. Cukry jsou jednoduché látky mezi které patří např. glukóza, fruktóza, laktóza a další. Cukry jsou nositeli sladké chuti a velmi rychlým zdrojem energie, proto je potřeba si na jejich příjem ve stravě dávat pozor.

Mezi sacharidy patří kromě cukrů, také polysacharidy neboli sacharidy s dlouhým řetězcem molekul. Ty jsou pro nás pomalým zdrojem energie, neboť je náš trávící systém musí nejdříve rozložit (např. škrob). Některé polysacharidy naše tělo rozložit nedokáže vůbec, tyto látky nazýváme vlákninou.

Nejrychlejší a nejjednodušší způsob, jak zjistit skutečné množství cukrů je, podívat se na výživové údaje (většinou najdeme na výrobcích ve formě tabulky).

,,Bez E skutečně bez éček

Od 1. dubna Ministerstvo zemědělství zpřísňuje pravidla pro používání označení potravin ,,bez E“ nebo ,, bez přidaných E“. Mělo by tak být zajištěno, aby nás toto označení neuvádělo v omyl a takto označené potraviny by již skutečně neměly přídatné látky obsahovat.

Aditiva neboli přídatné látky se do potravin přidávají z mnoha důvodů. Pro lepší barvu, konzistenci, delší trvanlivost. Ve složení potraviny jsou uváděny buď pod názvem přídavné látky nebo jako číselný kód, tzv. „éčko“, tzn. tří– až čtyřmístný kód umístěný za písmenem „E …“. Před výčtem jednotlivých aditiv se uvádí vždy i název příslušné kategorie aditiv (antioxidanty, barviva, konzervanty, okyselovadla, kypřící látky, sladidla apod.).

Ne každé aditivum je pro nás hrozba. Mnohé z látek, které se přidávají jako „éčko“ se v potravinách vyskytují i zcela běžně, bez toho aby sem byly přidávány. Pokud si nejste jisti, doporučuji nahlédnout do seznamu přídavných látek, kde najdete nejen podrobný popis, ale také tzv. skóre škodlivosti.  

Vhodný pro děti

Jak už jsem psala výše, dětský motiv na obale v žádném případě nezaručuje jeho vhodnost pro děti. Jinak už je to dnes, pokud je na obale přímo napsáno ,,dětský…“ nebo ,,vhodný pro děti“.

U takto označených výrobků musí být použití označení odůvodněno. Příkladem je například snížený obsah cukru nebo soli.

Speciální předpis platí pro naše nejmenší. Výrobky označené jako pro ,,kojence“ (znamená děti do 12 měsíců) nebo ,,pro malé děti“ (znamená děti do 3 let) musí splňovat požadavky pro zvláštní výživu.

Kuchticí krabice
V našich receptech najdete spoustu tipů na zdravé, výživné a jednoduché snídaně a svačinky pro děti.

Zdroj vitamínů, vápníku, vlákniny…

Pokud nám výrobce chce zdůraznit, že jeho výrobek je lepší díky obsahu zdraví prospěšných látek, musí už i tady splňovat předpisy. Vitaminy a minerální látky musí být alespoň ve významném množství (pro každý vitamin nebo minerální látku je jiné). Bílkoviny musí představovat alespoň 12 % energetické hodnoty potraviny, obsah vlákniny musí být alespoň 3 g na 100 g nebo 1,5 g na 100 kcal.

Toto téma je opravdu obsáhlé a poměrně složité. Mohla bych vám tu popsat dalších 10 stran, ale nebavilo by to ani vás ani mě. Pozitivní je, že předpisy týkající se potravin, postupně nahrávají nám spotřebitelům a výrobcům stále více zamezují, aby nás mohly klamat. To co je psáno, už by mělo být opravdu dáno a to je fajn, zvláště u jídla.  Pokud si své jídlo připravujete raději sami a hodil by se vám nějaký dobrý tip, neváhejte a navštivte nás na našich stránkách Kuchyně bez hranic nebo si vyberte své předplatné Kuchtících krabic pro děti.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *