Pro malé nudložrouty

Taky to znáte? Vaříte se s dobrým obědem či večeří a děti se nakonec nejradši cpou samotnými těstovinami? Většina dětí těstoviny prostě miluje. Svým holkám říkám, že jsou to malí nudložrouti. Milují hlavně špagety a motýlky. A jak je to u vás? Máte doma taky nudložrouta? A víte, jak si vybrat kvalitní a výživné těstoviny?

Kde se těstoviny vlastně vzaly a z čeho se vyrábí

Není to Itálie, kde vymysleli těstoviny, jak se mnohdy myslí, nýbrž Asie. Odtud přivezl do Itálie první rýžové nudle Marco Polo. V Itálii se však velmi rozšířily a stalo se z nich národní jídlo. Dnes se zde vyrábí z mouky a vody. Kvalitní italské těstoviny se vyrábí ze semoliny, což je krupice z tvrdozrnné pšenice. Díky ní mají hrubší strukturu a lépe na sobě udrží omáčku.

Semolinová mouka má oproti obyčejné pšeničné mouce vyšší obsah kvalitního lepku. Díky němu těstoviny nemají tendenci se rozvářet a slepovat. U nás se používá převážně pšeničná mouka. Těstoviny z ní jsou rozvářivější. I proto se do těsta začala přidávat vejce. Vejce v těstovinách snižují rozvářivost a zlepšují barvu a chuť.

Pro děti jsou atraktivní také barevné těstoviny s přídavkem surovin jako je řepa, špenát, mrkvová či rajčatová šťáva, sépiový prášek a další. 

Proč si vybrat celozrnné těstoviny?

Těstoviny jsou z největší části tvořeny sacharidy a proto jsou pro tělo významným zdrojem energie. Výživová hodnota těstovin je závislá, především na kvalitě použité mouky. Při výrobě celozrnné mouky se ze zrna neodstraňují obalové vrstvy (otruby) a klíček. Otruby jsou zdrojem nerozpustných sacharidů neboli vlákniny. Klíček zase obsahuje nejvíce vitaminů a minerálních látek. Používáním bílé mouky se o tyto benefity obilovin ochuzujeme. Těstoviny z celozrnné mouky jsou tedy zdrojem vlákniny, mají vyšší obsah vitaminů skupiny B (především B1, B2 a B6) a minerálních látek jako je vápník, draslík, fosfor, hořčík a železo.

Celozrnné a semolinové těstoviny se méně rozvařují a mají nižší glykemický index. To znamená, že nám pomaleji zvedají množství cukru v krvi. Energie se nám uvolňuje postupně a díky tomu nám vydrží déle i pocit sytosti a naopak pocit hladu se dostavuje později.

Důležitá je správná příprava

To jak si těstoviny připravíme, rozhoduje o tom zda budeme mít zdravý pokrm nebo kalorickou bombu. Můžeme je použít jako přílohu i jako samostatné jídlo či ve formě salátu. Vždy by měly být uvařené na skus neboli al dente. Při rozváření roste glykemický index a s ním klesá sytivost těstovin a dříve nám po nich vyhládne.

Těstoviny je vhodné kombinovat se zdrojem kvalitních bílkovin. Takovým je například libové kuřecí či krůtí maso, ryby a nepříliš tučné sýry jako ricota a mozarella. Nezapomeňme také na zeleninu. Skvělá je brokolice, papriky rajčata, špenát a další. Naopak smetanové omáčky a tučné sýry z nich dělají těžká jídla. 

Vadí vám lepek?

Pokud trpíte celiakií, nemusíte zoufat. I pro vás se dnes najde několik možností, jak si oblíbenou potravinu dopřát. Na trhu najdeme těstoviny vyrobené z pohanky, merlíku (quinoy), kukuřice, amaranthu, rýže nebo luštěnin. Například těstoviny z červené čočky najdete k ochutnání v naší Kuchticí krabici s názvem Červená dobrota.

Recept na domácí celozrnné těstoviny

Potřebujeme: 200 g celozrnné špaldové mouky, 2 vejce, na barevné těstoviny červenou řepu, špenát

Postup: Mouku si vysypeme na hromádku na vál a uprostřed uděláme důlek. Vidličkou rozšleháme vejce a postupně vmícháváme mouku. Když je těsto husté zapracujeme zbytek mouky rukama. Těsto rukou stlačujeme po vále směrem od sebe jako bychom ho chtěli trochu rozetřít. Těsto má být poměrně tuhé a po stlačení se vracet částečně zpět. Hotové těsto necháme odležet v lednici asi půl hodiny zabalené ve fólii, aby neoschlo. Po té můžeme tvarovat dle libosti. Těsto rozválíme na tenko buď pomocí strojku nebo ručně válečkem. To je sice pracné ale jde to. Nejjednodušší je rozválené těsto nakrájet na široké nudle, ale tvarovat můžete různě na motýlky, mušličky, spirály a jiné různé tvary. Čerstvé těstoviny vaříme v osolené vodě asi 6 – 10 minut, podle šířky. Doporučuji je hlídat a zkoušet. Když jsou právě na skus, odstavíme a var zastavíme vlitím pohárku studené vody. Poté je slejeme a co nejrychleji servírujeme.

Čerstvé těstoviny můžeme v lednici uchovávat asi 2 dny. Pro delší trvanlivost si je můžeme zamrazit či usušit. Barevné dělám tak, že jedno vejce nahradím pyré z upečené a rozmixované řepy nebo spařeného a rozmixovaného špenátu. Množství mouky je paknutno upravit podle konzistence těsta.

Ať už upřednostňujete těstoviny domácí nebo kupované, ráda bych vám doporučila naši novou květnovou Kuchtící krabici, ve které najdete celozrnné špagety a recepty na skvělé a zdravé omáčky. S nimi si můžete užít těstoviny bez výčitek. A jelikož květen patří maminkám, najdete v ní také milý dárek pro vás. Více informací naleznete na našem facebooku či instagramu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *