Kuchticí krabice

Modrý superhrdina pro krásu i zdraví

Mák se u nás pěstuje už bezmála 3000 let a ve světě je známý ještě mnohem, mnohem déle. Kromě toho, že je nádhernou ozdobou našich polí, nachází své uplatnění jak v potravinářství, tak i v lékařství. Objevme spolu výhody této naší tradiční plodiny.

Kuchticí krabice
Mák

Využití v kuchyni

Mák setý má mnoho odrůd. V potravinářství se používají odrůdy semenné nebo olejné. Ty neobsahují žádné opiáty nebo jen jejich nepatrné množství. V obchodě běžně koupíš modrý mák, který se vyznačuje nejvýraznější makovou chutí a vůní. Jídlům dává specifickou ořechovou chuť, kterou ještě více zvýrazníš opražením na pánvi. Semena modrého máku jsou obvykle používána jako náplň do moučníků a koláčů nebo jako posyp sladkého i slaného pečiva. Chuťově se skvěle doplňuje se švestkami či povidly, skořicí a mandlemi.

Jak ho správně koupit a uchovat

Náš modrý mák má makovou vůni, nasládlou chuť a modrou barvu. Levný technický mák se přimíchává do poctivého českého, znehodnocuje jeho typickou chuť a kvalitu, je totiž hořký, šedý až hnědý, bez vůně a valné chuti. Nekvalitní semeno výrobce lépe skryje u mletého máku. Jistotou je nakupovat mák u farmářů nebo vybírat jen takové výrobky, na kterých je pěstitel uveden.

Maková semena jsou plná oleje. Při narušení na povrch semene pronikají nepatrné kapičky oleje, ten rychle oxiduje („žlukne“) a poškozená semena hořknou.  Proto ho skladuj raději nenamletý v suchu a v temnu. Namel si vždy jen právě potřebné množství.

Zdroj prospěšných tuků

Semena potravinářského máku se z výživového hlediska vyznačují zajímavou skladbou živin. Nejvíce zastoupenou složkou je tuk, který může tvořit až 47 % semene máku. Lisováním semen se získává makový olej. Ten je bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin (linolová, olejová). Díky nim je mák zdrojem energie, zlepšuje paměť, uvolňuje křeče, vyživuje kosti, vlasy i nehty a pomáhá od stresu. Nakonec i pomáhá v prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním či jiným civilizačním chorobám a snižuje cholesterol. Makový olej má specifickou chuť a aroma. Vzhledem ke složení mastných kyselin se hodí především do studené kuchyně, a to jak pro přípravu sladkých pokrmů a dezertů, tak do salátů i pro marinování. Ochutit jím můžeš i brambory, rýži či těstoviny.

Mák – plný vitaminů a minerálů

Kromě prospěšných tuků je mák zdrojem také kvalitních bílkovin (jejich obsah je asi 22 – 24 %) a vlákniny (kolem 14 %). Naopak poměrně malý je obsah sacharidů (kolem 3,3 %). Mák je také zdrojem vitaminů (zejména vitaminu E, dále vitaminů skupiny B) a minerálních látek (především vápníku, hořčíku, draslíku, fosforu, zinku a železa). 40 g máku má stejný obsah vápníku jako jeden čtvrtlitrový hrnek mléka.

Bíllý elixír z máku

Tepelnou úpravou se jako u všeho část prospěšných látek zničí. Pokud chceš využít všechny blahodárné účinky máku, dopřej si ho syrový. Třeba ve formě makového mléka. To si můžeš vypít jen tak nebo si připravit lahodné smoothie.

Potřebuješ: 50 g namletého máku, 450 ml vody

Postup: namletý mák zalej odměřeným množstvím vody a nechej louhovat 4 hodiny. Během louhování směs sem tam promíchej. Po vylouhování přelej celý obsah do mixéru a mixu 2-3 minuty. Namixované mléko přeceď, a to i několikrát podle toho jak moc chceš mít nápoj čistý. Makové mléko si vypij co nejdříve, skladuj pouze krátce v lednici.

Makové muffiny

Další inspiraci a recepty hledej u nás na blogu, facebooku či instagramu Kuchyně bez hranic. Najdeš zde nejen vynikající recepty, které si snadno připravíš s dětmi, ale také informace o našich Kuchticích krabicích.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *