Mléko pro děti

Proč a jak vyzkoušet rostlinná mléka?

Rostlinná mléka neboli nemléka jsou čím dál více populární. Dnes už je najdeš téměř v každém obchodě. Chceš zjistit jak se vyrábí, proč je zařadit do jídelníčku a na co vše se dají použít?

Oříškové mléko pro děti
Oříškové mléko

Co jsou to rostlinná mléka a proč je konzumujeme

Rostlinným mlékem bývají nepřesně nazývány rostlinné nápoje vyráběné například z ořechů, obilovin nebo semínek. Vyrábí se jednoduše namočením vybrané suroviny ve vodě, rozmixováním a zcezením. Tyto nápoje bývají využívány jako náhrada kravského mléka – proto názvy jako rostlinné mléko nebo nemléko. Důvodů, proč se v poslední době stávají čím dál více vyhledávané, je několik:

  • zdravotní – týkají se osob alergických na některou z bílkovin obsažených v mléce nebo osob trpících nesnášenlivostí (intolerancí) mléčného cukru laktózy;
  • zastávání alternativního způsobu stravování – např. vegani nekonzumují žádné živočišné potraviny včetně mléka;
  • senzorické důvody – někomu mléko zkrátka nechutná;
  • vliv zavádějících informací od rádoby odborníků na zdravou stravu – mýty ohledně škodlivosti konzumace mléka a jeho nevhodnosti pro lidskou výživu;
  • zkoušení nových potravin, snaha o zpestření jídelníčku;
  • vliv nabídky trhu a reklamy – někoho přesvědčí reklama vyzdvihující pozitiva konzumace náhražek mléka či lákavý obal;
  • ekonomické důvody – u nás je mléko všem cenově dostupné, v některých rozvojových zemích je však drahé.

Plusy i mínusy

Stejně jako je to asi u všeho i konzumace těchto nápojů má své výhody i nevýhody.

Plusy:

  • neobsahují ani laktózu ani mléčné bílkoviny, a proto jsou vhodné pro osoby alergické na mléčné bílkoviny a pro osoby trpící nesnášenlivostí laktózy
  • vhodnější složení tuků než mléko,
  • obsahují vyšší množství prospěšných nenasycených mastných kyselin a méně nezdravých nasycených mastných kyselin
  • neobsahují žádný cholesterol. 
Nemléko pro děti
Nemléko pro děti

Mínusy:

  • rostlinné bílkoviny patří mezi neplnohodnotné, neboť neobsahují všechny základní aminokyseliny nezbytné pro správný růst a vývoj
  • některé z těchto nápojů obsahují nestravitelné sacharidy, které způsobují nadýmání.
  • mají většinou nižší obsah vápníku, který je navíc v organizmu špatně využitelný
  • stejně tak i obsah jiných minerálních látek, jako je fosfor či zinek (pokud nejsou obohacené).

Kde pořídit

Dnes už můžeš nakoupit řadu z těchto nápojů (mandlové, kokosové, rýžové, sójové) v běžných obchodech. Některé najdeš spíše ve specializovaných prodejnách, např. se zdravou výživou

(makové). K dostání jsou buď v sušeném stavu, nebo, a to převážně, jako hotový nápoj.

Při jejich koupi je třeba sledovat složení. Nejlepší jsou ty, u nich v složení nenajdeš nic jiného než vstupní surovinu (oves, mandle, mák…) a vodu. Někteří výrobci přidávají do nápojů pro atraktivnější konzistenci či chuť různá zahušťovadla, sladidla, umělé vitaminy a další přídatné látky.

No a pokud chceš mít tento nápoj opravdu čerstvý, není nic jednoduššího, než si ho vyrobit doma. Takto vyrobená čerstvá mléka jsou zdrojem přirozených vitamínů. Napoprvé tě může zaskočit jejich přirozená chuť po jednotlivých surovinách. Nápoj si můžeš také přisladit, nejlépe přidáním předem namočeného sušeného ovoce (datlemi, rozinkami, švestkami), dochutit skořicí nebo jej rozmixuj společně s ovocem na osvěžující koktejl.

Jakou surovinu vybrat?

Každé mléko se hodí na něco jiného. Některá jsou sladší jako kokosové, mandlové nebo špaldové. Ty se hodí například na pečení, do kaší a do koktejlů. Neutrálnější chuť má třeba sójové nebo rýžové, které se hodí jak do kaší, tak do polévek nebo do kávy. Specifickou chuť má makové mléko. Použít ho můžeš na pečení, do koktejlů, musli či pudinků.

Ovesné mléko pro děti
Ovesné mléko

Ovesné mléko podle Kuchyně bez hranic

Potřebuješ: 100 g ovesných vloček, 1 litr vody, na dochucení špetku himalájské soli, trochu skořice, na doslazení datlový sirup nebo datle.

Postup: Ovesné vločky namoč na půl hodiny do vody.  Po půl hodině přidej špetku soli, trochu skořice, doslaďa pořádně promixuj. Zceď přes plátýnko a je hotovo.

Suroviny, které ti zbydou po scezení určitě nevyhazuj. Raději si z nich upeč něco dobrého nebo přidej do kaše. Spoustu skvělých receptů a tipů najdeš na našem facebookovém, či instagramovém profilu nebo na blogu Kuchyně bez hranic. Tak na zdraví…

Použité zdroje informací:

Náhrady mléka. Rostlinné náhrady mléka. [online], dostupné z internetu: <http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article& id= 169:149&catid=96:mleko-a-mlecne-vyrobky&Itemid=146>.

Které rostlinné mléko vybrat? Průvodce rostlinnými mléky. [online], dostupné z internetu: <https://www.jimejinak.cz/ktere-rostlinne-mleko-vybrat-pruvodce-rostlinnymi-mleky/>.

Rostlinná mléka – zásobárna plná vitaminů a minerálů. <https://www.vegmania.cz/clanky/rostlinna-mleka-plna-vitaminu-mineralu-zdravi>.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *