Proč se imunita oslabí a co ji zase nakopne

Víš, co tvůj imunitní systém oslabuje? A jak jej naopak nastartovat? Teď v zimním a na počátku jarního období nás trápí nejvíce rýmeček, kašlíků a ucpaných nosíků. Dostatečně silný imunitní systém si s takovými infekcemi poradí rychle a dítě se jim buď vyhne nebo mají rychlejší a slabší průběh. Děti, které mají oslabenou imunitu nevhodným složením stravy, nedostatkem spánku, alergiemi, potravinovou intolerancí, poruchami trávení nebo jinými problémy, jsou prakticky až do léta s menšími přestávkami stále nemocné.

Co je vlastně imunitní systém?

Tvůj imunitní systém chrání tvoje tělo před cizorodými látkami a patogeny jako jsou viry a bakterie. Dětská imunita dostává nejvíce zabrat při příchodu do nového kolektivu, např. po nástupu do školky nebo do školy. Setkání s novými lidmi totiž znamená také setkání s novými bacily, se kterými se imunitní systém musí nejprve naučit bojovat. Někdy k tomu přispívá i určitý stres dětí z nového prostředí a nový režim.

Oslabená imunita

Co tvůj imunitní systém oslabí?

1. Nevhodné složení stravy

Příliš mnoho sladkostí, potravin se skrytým cukrem a málem vitaminů a minerálů zatěžuje trávicí systém a oslabuje imunitu. Organismus, zaneprázdněný zpracováváním nepřirozených přísad, má málo energie na budování imunity.

2. Nedostatek spánku

Kvalitní spánek posiluje přirozenou imunitu tvého těla. Proto je dobré, pokud jsme nemocní více spát a odpočívat.  Během spánku své tělo nezatěžuješ dalšími činnostmi a ono se tak může naplno věnovat boji s bacily a nemocí.

Děti potřebují spát v závislosti na věku až 12 hodin denně, my dospělí bychom si měli každý den dopřát alespoň 7 hodin kvalitního spánku.

3. Stres

Možná se vám to nezdá, ale i děti jsou vystaveny stresu a trpí stejně jako dospělí. Zejména dlouhodobý psychický stres může způsobit oslabení tvé obranyschopnosti. Dětský stres odbourávají hry, kreativní činnosti, čtení, ale i objetí a dostatek rodičovské pozornosti. Proto je pro děti důležitý aktivní odpočinek. My dospělí si zase můžeme pomoci meditací, cvičením, jógou, ale také povídáním si s přáteli či psaním deníku.

4. Předčasné snižování teploty při nemoci a nadměrné užívání antibiotik

Zvýšená teplota je užitečná reakce organismu při boji s infekcí. Výrazně zpomalí růst a množení patogenů, nastartuje imunitní systém a zvýší aktivitu bílých krvinek. Teplotu do 38 °C proto nesrážej. Postačí dostatek tekutin, postel a lehké jídlo.

Až 80 % běžných dětských onemocnění způsobují viry. Antibiotiky se však léčí pouze bakteriální infekce. Při virech jsou neúčinné a zbytečně zatěžují tvůj organismus. O potřebě antibiotik proto nechej raději rozhodnout lékaře.

5. Přehnaná hygiena

Čistá domácnost a umyté ruce po příchodu domů a před jídlem jsou samozřejmě v pořádku. Pokud se ale doma snažíš vytvořit co nejčistší, až sterilní prostředí a nutíš dítě mýt si ruce příliš často, bráníš mu brát do ruky špinavé věci, nepřímo tím oslabuješ jeho dětskou imunitu. Aby se imunitní systém s bacily naučil bojovat, musí se s nimi totiž nejprve seznámit.

Dalšími faktory, které tvoji imunitu mohou oslabit jsou alergie, poruchy trávení, nedoléčení nemocí, genetické predispozice, znečištěné životní prostředí, chronické nebo autoimunitní onemocnění, potravinové intolerance, nedostatek pohybu či nadváha.

vitamíny

Jak imunitní systém naopak nakopnout?

1. Jez více rostlinné stravy

Potraviny rostlinného původu jako jsou ovoce, zelenina, ořechy, semena a luštěniny, jsou bohaté na živiny, vitaminy a antioxidanty, které ti mohou dát náskok před škodlivými patogeny.

Antioxidanty v těchto potravinách bojují s nestabilními sloučeninami zvanými volné radikály, které mohou v těle při nahromadění způsobovat vznik zánětů.

Vláknina v rostlinných potravinách zase krmí tvůj střevní mikrobiom neboli komunitu zdravých bakterií ve střevech. Zdravý střevní mikrobiom může zlepšit tvoji imunitu a zabránit zadržování škodlivých patogenů ve tvém trávicím traktu.

Ovoce a zelenina jsou navíc bohaté na živiny, minerály a vitaminy jako je vitamin C, a které mohou zkrátit dobu běžného nachlazení.

2. Jez více zdravých tuků

Zdravé tuky, jako ty, které se nacházejí v olivovém oleji a omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit imunitní reakci tvého těla na patogeny. Mají protizánětlivý účinek a snižují riziko chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby a cukrovka 2. typu. Omega-3 mastné kyseliny obsahují třeba mořské ryby, chia semínka, lněná a slunečnicová semínka a ořechy.

3. Jez více fermentovaných potravin

Fermentované potraviny jsou bohaté na prospěšné bakterie zvané probiotika, které naplňují tvůj zažívací trakt. Zdraví a imunita střev jsou hluboce propojeny. Fermentované potraviny a probiotika mohou posílit tvůj imunitní systém tím, že mu pomohou identifikovat škodlivé patogeny a zaměřit se na ně. Mezi tyto potraviny patří třeba jogurt, kefír, kysané zelí, kimchi a pickles.

imunitní systém

4. Omez přidané cukry

Přidané cukry významně přispívají k obezitě, cukrovce typu 2 a srdečním onemocněním, které všechny mohou potlačit tvůj imunitní systém. Snížení příjmu cukru může snížit riziko vzniku zánětů a dalších chronických onemocnění.

5. Zapoj se do lehkého cvičení

Pravidelné a přiměřené cvičení může zvýšit tvoji odolnost proti onemocněním a pomoci tvým imunitním buňkám se pravidelně regenerovat. Mezi příklady lehkého cvičení patří rychlá chůze, jízda na kole, jogging, plavání a lehká turistika. Většina lidí by měla usilovat o alespoň 150 minut cvičení týdně.

6. Dbej na pitný režim

Pitný režim tě sice neochrání před bakteriemi a viry, ale prevence dehydratace je důležitá pro tvé celkové zdraví. Dehydratace může způsobit bolesti hlavy a bránit tvému fyzickému výkonu, soustředění, náladě, trávení a funkci srdce a ledvin. Tyto komplikace mohou zvýšit tvoji náchylnost k nemocem.

Obecně byste měli pít, když vždy když pocítíte žízeň. Více tekutin potřebuješ třeba pokud intenzivně cvičíš, pracuješ venku nebo pobýváš v teplejším prostředí.

Sečteno a podtrženo – dobře se vyspi, najez a napij, nestresuj se problémy, které stejně nevyřešíš, věnuj čas svým blízkým a také sobě.

No a hned několik bodů ti pomůže splnit i naše Kuchticí krabice – společný čas, zábava, zdravé a chutné jídlo…

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health#2.-Eat-more-whole-plant-foods

https://www.ordinace.cz/clanek/oslabenou-imunitu-posili-zivotni-styl-vic-nez-preparaty/

https://itesco.cz/hello/clanek/detska-imunita-proc-je-oslabena-a-co-ji-posili/19742/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *