Jaro je tu – vpusť ho do kuchyně i ty

Jaro je tu. Příroda se probouzí ze zimního spánku a my také. Po zimě tvému tělu prospěje posílit ho dary přírody. Víš, jaké jsou jarní sezónní suroviny? Co všechno si z přírody do kuchyně můžeš přinést? Vydej se s dětmi na procházku a nasbírejte si třeba mladé kopřivy, sedmikrásky, pampelišky, popenec či bršlici. Co s nimi a spoustu dalšího se dozvíš v dnešním článku.

Jaké jsou jarní suroviny?

Jíst sezónní potraviny je to nejlepší, co můžeš pro své tělo udělat, a to nejen na jaře. V dnešní době jsme zvyklí mít všechno pořád, třeba v zimě jahody a maliny. Zapomínáme na rytmy přírody. Jaro je od pradávna čas především ranné zeleninky, bylin a mláďat. Zelená a žlutá jsou převažující barvy této roční doby, a tak by to mělo být i v kuchyni. Zelená je symbolem života, bylinek, listové zeleniny a jarní ranné zeleninky. Žlutá je barva sluníčka, jarních kvítků a vajec.

Jaro je období odlehčení a detoxikace organismu

Na jaře je ideální doba pro očistu a detoxikaci těla. Pomoci ti k tomu může i vynechání masa, což je typické pro předvelikonoční – postní období. V minulosti drželi lidé půst 40 dní před Velikonocemi, což mělo sice hlavně náboženský základ, ale dalšími důvody byly také očista a to, že po zimě bylo maso špatně dostupnou surovinou. Po té převažovalo maso z jarních mláďat – tedy především jehněčí a kůzlečí. Toto maso je oproti staršímu světle růžové, křehké, méně chuťově výrazné a lépe stravitelné.   

Jaro na talíři

Zelenina – celoroční základ

Zelenina by měla být základem našeho jídelníčku celoročně. Pokud dáváš přednost lokálně pěstované zelenině, určitě se budou hodit pomalu se malící zásoby uskladněné zeleniny z minulé sezóny. Ta je pro nás nejpřirozenější. Pokud by ti zůstávaly větší zásoby, můžeš si ji nechat zkvasit a vyrobit si tzv. pickles, které je plné vitaminu C. V dubnu nám už začíná sezóna prvních ředkviček, salátu, špenátu a polníčku. Takže neváhej a pusť se do nich. Po zimě s nimi doplníš vitaminy i minerály.

Vejce nejen na Velikonoce

Vajíčka jsou jedním ze symbolů Velikonoc, ale také jara jako takového. Symbolizují nám koloběh života, protože na jaře se líhnou kuřátka, kachňátka a další malí opeřenci. Vejce mají pro nás také velkou výživovou hodnotu. Obsahují plnohodnotné bílkoviny, a proto jsou pro výživu důležité, obzvláště při vynechávání masa. Dále jsou vejce zdrojem vitaminu A, D, zdravého LDL cholesterolu vápníku a železa. Vejce můžeš použít jako doplněk k salátům, ke špenátu, do pomazánek nebo si připravit jarní fritattu s bylinkami.

Jarní bylinky do polévky i do salátu

V zimě jsme upřednostňovali husté, syté zeleninové polévky, které nás krásně prohřívají. Na jaře je čas trošku si odlehčit a probrat se z jarní únavy. K tomu ti mohou pomoci právě polévky s jarními bylinkami, mladou jarní cibulkou nebo pórkem. Také tě zahřejí, ale přitom zároveň i osvěží a probudí v tobě energii.

Takovým největším zázrakem jara jsou pro mě mladé jarní kopřivy. Ačkoliv je to rostlina mnohdy nechtěná a zahrádkáři nenáviděná, pokud ji na dvoře nebo na zahrádce objevíš, využij její přínosné vlastnosti. Kopřiva je rostlinka, která je léčivá a užitečná od kořene až po květ. Připravit si z ní můžeš kopřivovou polévku, špenát, salát nebo výborný pročišťující čaj.  Pokud ji na zahrádce nemáš, vyprav se s dětmi někam do přírody na sběračskou výpravu a třeba ulovíte kromě kopřivy i medvědí česnek, sedmikrásku, pampelišku, plicník, bršlici, popenec, šťovík nebo další poklady, které můžeš využít v kuchyni.

Zelené bylinky jsou obecně zdrojem kyseliny listové, vitaminu C, vitaminu B a minerálních látek jako je železo, vápník, draslík a hořčík.

Pažitka
Salát s ředkvičkami

Tři jarní recepty na závěr

Zelený salát s ředkvičkami

Tento salátek můžeš použít buď jako přílohu k masu nebo si do něj nakrájej vařené vejce a máš lehký oběd či večeři.

Potřebuješ: asi 1/2 polovinu římského salátu (nebo hlávkového, ledového a podobně), zelené lístky, podle toho, co máš k dispozici (mladé lístky pampelišky, sedmikrásky, kopřivy, popence, polníčku…), ředkvičky.

Na zálivku: 100 ml olivového oleje, 30 ml vinného octa, 1 PL medu, špetku soli, bylinky dle chuti (bazalka, tymián, pažitka, …)

Postup: Nejprve si připrav zálivku. Smíchej ocet, nasekané, bylinky, sůl a med. Poté postupně vmíchávej olivový olej. Salát natrhej na kousky a dej do misky, zelené lístky lehce opláchni, kopřivy spař a přidej k salátu. Ředkvičky nakrájej na malé kousky a také přidej do misky. Po té salát přelij zálivkou a opatrně promíchej.

Malý pomocník může dávat do misky jednotlivé suroviny, zalévat salát zálivkou, míchat.

Kytičkové máslové sušenky ze špaldové mouky

Kytičkové sušenky budou děti milovat, zvlášť když si je sami upečou. Jen počítej s tím, že některé kvítky pečením ztratí barvu, hlavně modré, fialové a růžové úplně vyblednou. Nejodolnější jsou kvítky jako pampeliška a sedmikráska.

Potřebuješ: 250 g špaldové mouky, 150 g másla, 80 g třtinového cukru, 1 vejce, špetku soli, jedlé kvítky.

Postup: Máslo si vytáhni předem, aby změklo. Vejce si rozděl na žloutek a bílek. Žloutek vyšlehej s cukrem a povoleným máslem. Potom přidej špetku soli, přisypej mouku a ještě krátce prošlehej, aby se těsto spojilo. Těsto si vyklop na pracovní plochu a rukama vytvaruj pevný váleček, široký asi 5 cm (podle toho, jak chceš mít velké sušenky). Pokud by se těsto rozpadalo, vmíchej ještě kousek másla. Hotový váleček zabal do potravinové fólie a nechej v ledničce hodinu odpočívat.

Když je těsto odleželé, zapni si troubu a nastav na 170 °C. Váleček nakrájej ostrým nožem na kolečka o šířce asi 1 cm. Nařezané sušenky naskládej na plech na pečící papír. Na každou sušenku přitiskni kvítek a potři lehce rozšlehaným bílkem. Peč asi 10 minut. Sušenky jsou velmi křehké, proto doporučuji nechat vychladnout na plechu, aby se ti při přenášení nepolámaly.

Malý pomocník může sbírat kvítky, skládat sušenky na plech, pokládat kvítky na sušenky, potírat sušenky bílkem.

Jedlé květy

Ředkvičkový salát s jablkem

Velmi rychlý a chutný salátek. Vychlazený je velmi osvěžující, a proto ideální na svačinku v teplé dny. Poměr ředkviček a jablek záleží na vaší chuti. Děti dají pravděpodobně přednost převaze jablíčka, dospělí si zase mohou dopřát převahu chutných ředkviček.

Potřebujeme: pár kousků ředkviček, 1 jablko, bílý jogurt, citronová šťáva

Postup: Ředkvičky a jablko nakrájej na malé kousky, dej do misky, přidej jogurt, trochu šťávy z citronu a zamíchej. Konzumuj hned nebo si dej vychladit do lednice.

Malý pomocník může omývat ředkvičky, přidávat suroviny do misky, míchat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *