děti v kuchyni

Montessori v kuchyni

Marie Montessori, zakladatelka Montessori metodiky, byla vědkyně, pedagožka a skvělá pozorovatelka dětí. Věřila ve schopnosti dětí, v jejich touhu učit se a objevovat nové věci, v jejich samostatnost, zodpovědnost a individualitu. V kuchyni můžeme Montessori metody naplno uplatnit a nechat malého kuchtíka objevovat, zkoumat a tvořit. Přitom mu pomáháme rozvíjet vlastní osobnost, smyslové vnímání, schopnost spolupráce, zodpovědnosti a radosti ze života.

Příprava kuchyně

Připravené prostředí je základem Montessori. Aby se dětem v kuchyni dobře pracovalo, je potřeba jim ji trochu přizpůsobit. Malý pomocník může těžko pracovat samostatně a svobodně, pokud je většina věcí mimo jeho dosah. Možností je vyklidit mu jednu poličku ve spodní skříňce a do ní naskládat všechny potřebné pomůcky. Prkýnko, miska, vařečka, talíř, hrnek, příbor… Všechno hezky na svém místě, aby malý kuchtík věděl, kde věci najde a také, kam je po práci zase může uložit. 

Všechno chce umět

Od oka k ruce

Malé děti se nejvíce učí tím, že pozorují. Pozorují všechno, co se děje kolem nich. Sledují nás dospělé, co děláme, jak reagujeme v různých situacích. Taky u svých ratolestí sem tam zahlédnete vlastní gesta? Nebo slyšíte své fráze? Toto zrcadlo pro nás může být občas velmi poučné

Aby se od nás děti mohly učit v kuchyni, je potřeba jim vše nejprve ukázat, pracovat pomalu, stejné činnosti dělat ve stejném pořadí. Děti tak lépe pochopí a zapamatují si jednotlivé kroky. Potoce můžou pustit do vlastního tvoření.

Skvělou pomůckou je učící věž, která dětem umožňuje bezpečně sledovat veškeré dění na kuchyňské lince a spolupracovat společně s vámi.

Partnerský přístup a trpělivost

Vzájemný respekt a trpělivost je základem spolupráce s dětmi, a to nejenom v kuchyni. Děti si potřebují jednotlivé činnosti nejprve odkoukat od nás a poté si je samozřejmě sami vyzkoušet. Mnohdy potřebují jednu činnost opakovat několikrát dokola. To je logické, protože opakování dělá mistra. Odstrčit dítě od toho, co mu zrovna nejde by byla chyba.

Například při prvním míchání těsta na palačinky, bude nejspíš těsto vystříkané všude okolo misky. Po několika dalších pokusech zjistíte, že není nikde ani kapka. Díky trpělivosti s trochou nepořádku si dítě postupně samo osvojí potřebnou techniku míchání. Zjistí, že je potřeba pracovat pomaleji, a že nesmí mávat metličkou kolem sebe.

Samostatnost a radost z odvedené práce

Když má dítě prostor a čas na práci, může se dostatečně soustředit a ponořit se do dané činnosti. To je důležité pro to, aby ho činnost bavila a uspokojila. Výsledkem je nejenom osvojení si dané činnosti a schopnost pracovat samostatně, ale také radost a hrdost na svůj výtvor. 

Milují válení, tvoření …

Učení je hra

Pro malé děti jsou všechny činnosti zároveň hrou i prací. Věž z kostiček nebo vykrajování oblíbených tvarů je pro ně stejně důležité jako pro nás pracovní projekt.

Mezi takové kuchyňské hry a úkoly v jednom patří třeba třídění příborů do příborníku, pojmenovávání jednotlivých potravin, omývání ovoce a zeleniny, míchání a příprava těsta, vykrajování a další tvarování, krájení ovoce a zeleniny, mazání chleba, zdobení všeho možného, prostírání stolu, úklid nádobí.

Přitom trénujeme:

  • smysly – čicháme různé vůně, ochutnáváme, sledujeme různé barvy ovoce a zeleniny
  • jemnou i hrubou motoriku – přeléváme, přesypáváme, mícháme, krájíme, vykrajujeme…
  • matematiku – počítáme kousky, vážíme či odměřujeme suroviny
  • slovní zásobu – pojmenovávání použité potraviny, nástroje i jednotlivé činnosti
  • udržování pořádku – vše má své místo, vyskládáváme nádobí z myčky, třídíme příbory, zameteme rozsypanou mouku

S kuchticí krabicí vám vše půjde snadněji a intuitivněji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *